Nowe szkolenie na UŁ z mikropoświadczeniem! AI w pracy dydaktycznej

W maju 2025 Rektor Uniwersytetu Łódzkiego zaakceptował nowy program szkolenia kończącego się wydaniem mikropoświadczenia: „Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy dydaktycznej”. To już drugie takie szkolenie na naszym Wydziale i zarazem drugie w całym Uniwersytecie Łódzkim. Program szkolenia przygotował dr Marek Molenda (Instytut Anglistyki UŁ).

dr Marek Molenda

Temat sztucznej inteligencji w edukacji został wpisany jako priorytet w polityce oświatowej państwa na rok 2024/2025. Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów, którzy nie tylko znają nowe narzędzia, ale potrafią z nich korzystać mądrze i odpowiedzialnie.

W trakcie szkolenia wspólnie przyjrzymy się najważniejszym zastosowaniom sztucznej inteligencji w kontekstach edukacyjnych. Sprawdzimy, czy (i jak!) czaty SI radzą sobie z pracą domową, w jaki sposób mogą pomóc w samodzielnej nauce oraz jak możemy z nich skorzystać do tworzenia materiałów edukacyjnych. Wspólnie ułożymy test, zaplanujemy lekcję, zajęcia lub warsztaty oraz sprawdzimy przykładowe uczniowskie prace.

zapowiada dr Marek Molenda, pomysłodawca.

Szkolenie przygotowane przez dr. Marka Molendę, pełniącego rolę koordynatora merytorycznego oraz trenera prowadzącego, wpisuje się w te założenia, oferując praktyczne, dobrze przemyślane zajęcia, które mają realne przełożenie na codzienną pracę nauczycielską. Dzięki akceptacji władz UŁ możliwe jest rozpoczęcie prac nad wdrożeniem planu nowoczesnego szkolenia.

Sztuczna inteligencja dla nauczycieli

Szkolenie skierowane jest do osób związanych z edukacją – nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych i ponadpodstawowych, kadr akademickich, studentów i studentek kierunków nauczycielskich, a także osób tworzących materiały i kursy edukacyjne.

Podczas kursu uczestniczki i uczestnicy:

  • sprawdzą, jak sztuczna inteligencja radzi sobie z zadaniami domowymi,
  • dowiedzą się, jak wykorzystać czaty SI w samodzielnej nauce i tworzeniu materiałów dydaktycznych,
  • stworzą własne scenariusze lekcji, testy i kryteria oceniania z pomocą SI,
  • nauczą się oceniać jakość odpowiedzi generowanych przez sztuczną inteligencję,
  • porozmawiają o szansach i zagrożeniach wynikających z obecności AI w edukacji.

Kurs przewiduje także indywidualną pracę projektową, podczas której uczestnicy otrzymają wsparcie prowadzącego, co pozwoli dostosować treści do własnych potrzeb i realiów zawodowych.

Szkolenie z mikropoświadczeniem

W zależności od edycji, kurs będzie realizowany w dwóch formach:

  • Stacjonarnej – jako warsztat na miejscu,
  • Zdalnej – jako warsztat online.

Szkolenie obejmuje 25 godzin dydaktycznych (w tym 7 godzin pracy własnej) i kończy się przyznaniem 1 punktu ECTS.

Po ukończeniu szkolenia i zaliczeniu dwóch elementów końcowych – testu wiedzy i projektu praktycznego – uczestnicy otrzymają mikropoświadczenie (microcredential), czyli nowoczesny certyfikat potwierdzający nabycie konkretnych kompetencji. Taka forma potwierdzania wiedzy zyskuje na znaczeniu zarówno na uczelniach, jak i na rynku pracy – umożliwia szybkie rozwijanie kwalifikacji i potwierdzenie ich w przejrzysty sposób.

Więcej informacji o terminach i zapisach już wkrótce!

Pełny opis programu można pobrać tutaj: „Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy dydaktycznej”