Podstawowe błędy językowe mające wpływ na ocenę prac pisemnych 

w Instytucie Anglistyki UŁ 

 

W trosce o poziom językowy studentów filologii angielskiej postanowiliśmy wprowadzić system motywujący wszystkich Państwa do dbałości o swoją angielszczyznę. System będzie dotyczył jedynie prac pisemnych. W gronie zespołu ds. dydaktycznych Instytutu Anglistyki opracowaliśmy listę błędów, które pojawiają się w pracach studentów, ale są zdecydowanie poniżej oczekiwanego przez nas poziomu językowego. Jesteśmy pewni, że stać Państwa na to, aby takich błędów nie popełniać, a ich obecność w pracach pisemnych jest raczej wynikiem braku uważności, do której chcielibyśmy Państwa w ten sposób zachęcić. System dotyczy wszystkich przedmiotów poza przedmiotami praktycznymi (PNJA, Pisanie), ponieważ tam język oceniany był już wcześniej.   

Poziom BA: 

  • Brak czasownikowej końcówki –s w trzeciej osobie liczby pojedynczej (*when he sleep) lub jej obecność w liczbie mnogiej (*brothers goes
  • Nieprawidłowa konstrukcja złożonej frazy czasownikowej (*it didn’t occurred, *did you started, *you should understood, *he began built, *that ever been, *I will asked you
  • Brak jakiegokolwiek rodzajnika przez rzeczownikiem policzalnym w liczbie pojedynczej (*language has tendency to change, *Idea of standarised language is too complex
  • Nieprawidłowa forma zaimka wskazującego (*that times, *this brothers
  • Nieprawidłowa forma czasownika nieregularnego (*he sleeped/sleept, *he has went
  • Nieprawidłowa forma rzeczownika z nieregularną liczbą mnogą (*womans, *womens
  • Nieprawidłowa forma czasownika to be (*brothers was
  • Brak końcówki -s w liczbie mnogiej (*three part
  • Końcówka -s w rzeczownikach niepoliczalnych (*offsprings
  • Zastępowanie słów angielskich ich polskimi odpowiednikami (*Abraham and his potomstwo

Poziom MA: dodatkowo 

  • Szyk zdania inny niż SVO (*Then went he to meet them
  • Brak następstwa czasów w mowie zależnej (*He said he is from Poland
  • Nieprawidłowa konstrukcja zdań warunkowych (*When it will happen, …) 

Procedura:  

  • 2 błędy z listy obniżają wynik o 5%, czyli jeżeli w pracy studenta znajdą się dowolne 2 błędy z listy (2 błędy, nie 2 rodzaje błędów, błędy mogą być z tej samej kategorii) to wynik obniża się o 5% (w przeliczeniu na stosowaną przez wykładowcę punktację). Pierwszy błąd nie wywołuje konsekwencji (zakładamy, że może być przypadkowy), 4 błędy obniżają ocenę o 10% itd. 
  • W przypadku pracy pisanej na zajęciach (zaliczenie, test, egzamin) ocenę można obniżyć maksymalnie o 20%, przy pracach pisanych w domu nie ma żadnych ograniczeń (czyli można nie zaliczyć pracy z powodu rażących błędów językowych, nawet jeżeli merytorycznie praca się broni). 
  • Semestr zimowy 2020/2021 jest okresem „ostrzegawczym” dla wszystkich studentów, tzn. wykładowcy zaczynają zaznaczać błędy z listy na pracach pisemnych, ale nie wyciągają konsekwencji (nie obniżają oceny, jedynie informują studenta, jaką ocenę uzyskałby, gdyby system już działał). 
  • Od semestru letniego 2020/2021 podstawowe błędy językowe zaczynają obniżać ocenę. 
  • Dla studentów I roku BA semestr zimowy zawsze będzie „semestrem ostrzegawczym” 

Tryb pracy wymusza zarówno na studentach jak i na wykładowcach ciągłą komunikację mailową, dlatego zachęcamy do zapoznania się z zasadami etykiety mailowej, którymi należy się kierować w oficjalnej korespondencji.