Nagroda za innowacyjność i wpływ społeczny
Nagroda „Łódzkie Eureka” przyznawana jest corocznie najbardziej innowacyjnym przedsięwzięciom akademickim i naukowym, które wyróżniają się realnym wpływem na życie społeczne, kulturalne i gospodarcze. Jury doceniło projekt „Otwarta Łódź” przede wszystkim za jego oryginalność, interdyscyplinarność i praktyczne zastosowanie wyników badań humanistycznych, a także za wkład w budowanie dialogu między światem nauki a lokalną społecznością.
Otwarta Łódź – miasto opowiedziane na nowo
„Otwarta Łódź” to interdyscyplinarny projekt badawczo-popularyzatorski, który powstał z myślą o tym, by zrozumieć i na nowo opowiedzieć miejską tożsamość Łodzi. Jego celem było stworzenie przestrzeni do rozmowy o mieście – jego historii, dziedzictwie, współczesności i przyszłości – z udziałem zarówno ekspertów, jak i mieszkańców. W ramach projektu zorganizowano cykl otwartych debat, warsztatów, spacerów miejskich oraz spotkań z przedstawicielami różnych środowisk.
Głównym celem projektu było opracowanie i przeprowadzenie cyklu szkoleń skierowanych do:
- cudzoziemców (m.in. kurs j. polskiego, kompetencji międzykulturowych z naciskiem na kulturę polską);
- pracowników instytucji publicznych będących „linią pierwszego kontaktu” tj. funkcjonariuszy policji, straży miejskiej i urzędników (m.in. kurs j. angielskiego i kompetencji międzykulturowych).
Efektem działań jest nie tylko bogata dokumentacja badawcza i publikacje naukowe, lecz także mapa kulturowa Łodzi, stworzona na podstawie zebranych historii, wspomnień i perspektyw jej mieszkańców. W projekcie uczestniczyli badacze z różnych jednostek Uniwersytetu Łódzkiego, przedstawiciele organizacji pozarządowych, lokalni aktywiści, artyści oraz sami łodzianie.
Więcej o projekcie: Otwarta Łódź
Sylwetka laureatki
Dr Monika Tosik jest adiunktem w Zakładzie Pragmatyki Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie prowadzi badania w dziedzinie dyskursu mediów, komunikacji międzykulturowej oraz tożsamości w kontekście konfliktu. Profesor wizytujący na University of Nairobi (2011-12) oraz egzaminator zewnętrzny tamże (2012-14). Laureatka prestiżowego stypendium (2011) Departamentu Stanu USA dla edukatorów medialnych (SUSI) oraz Gwiazda Internacjonalizacji – Teaching Star (Fundacja Perspektywy, 2018). Odbyła staże naukowo-badawcze na Uniwersytecie w Lancaster (Wielka Brytania), University of Central Oklahoma (USA) i Ruhr-Universität Bochum (Niemcy). Redaktor naczelny czasopisma Lodz Papers in Pragmatics (Mouton de Gruyter). Autorka licznych publikacji z zakresu analizy dyskursu i pragmatyki. Koordynator polskiej części projektu C.O.N.T.A.C.T., którego celem była analiza internetowej mowy nienawiści oraz szereg działań edukacyjnych mających jej przeciwdziałać (2015-2017), a także projektu „Otwarta Łódź” mającego na celu integrację cudzoziemców na rynku pracy i szkolenie grup „pierwszego kontaktu”. Współautorka podręczników do nauki jęz. angielskiego dla funkcjonariuszy policji, straży miejskiej i urzędników. Laureatka konkursu Gwiazdy Umiędzynarodowienia 2018 – Teaching Star, European Language Label Award oraz medalu “Za Zasługi dla Miasta Łodzi”.
Projekt pn. „Otwarta Łódź” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego ramach programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; realizowany przez Uniwersytet Łódzki w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju nr POWR.03.01.00-IP.08-00-3MU/18, na podstawie umowy nr POWR.03.01.00-00-T155/18 z dnia 21.02.2019 r.